A1 WINT NIEUWE LEDEN EN ONDERNEMINGSRUIMTE

Waarom nu?

Ja, waarom niet natuurlijk. Maar zo’n gekke gedachte is het niet. Niemand wil binnenkort weer met het openbaar vervoer. Het maakt niet uit wanneer je daar ECHT welkom bent. We kunnen en zullen dit met onszelf in de auto blijven doen. Maar een extra alternatief voor het post-Corona-tijdperk. Is dat niet echt welkom?

In buurland België mag je nog wel motorrijden zonder motorrijbewijs. Een lichte motor, ja, maar toch. In Europa gelden veel verschillende regels als het gaat om rijbewijzen. Europa heeft al geprobeerd om de regels van alle lidstaten af ​​te stemmen op de derde EU-richtlijn over rijbewijzen, maar helaas. De voorwaarden om op een motor te stappen zijn in veel landen nog steeds verschillend. In de meeste Europese landen mag je echter wel motorrijden met een rijbewijs.

Een A1 motorfiets

Een A1 motor is een motor met maximaal 125 cc en maximaal 15 pk of een driewieler van 20 pk. Daarnaast moet de verhouding vermogen/gewicht kleiner zijn dan 0,1 kW per kilogram. Oftewel een soort snelle bromfiets. Goed voor stadsverkeer, maar je ergste vijand als je de snelweg op moet. Een A1 motor is natuurlijk ideaal om motor te leren rijden en ervaring op te doen. Voor serieus werk is een zwaardere motor aan te raden. Een 125 cc motor krijgt het keurmerk: lichte motorfiets.

Wanneer mag je een A1-motorfiets besturen?

In België mag je met een rijbewijs een lichte motorfiets besturen. Als je die na 2011 hebt bereikt, moet je 4 uur rijles nemen en voegt de gemeente code 372 toe. Na vier uur brommer mag je op de “motor”. Bij onze oosterburen in Duitsland moet je minimaal 5 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs en de leeftijd van 25 jaar hebben bereikt. Je volgt dan 9 lessen van 90 minuten en voila, je mag op de Duitse Autobahn rijden. Geen examen, gewoon rijden. Vanaf 16 jaar kunt u in Duitsland de A1-rijbewijstest doen.

In Nederland moet u eerst het A1-rijbewijs halen voordat u op een lichte motor mag rijden. Wacht even, dit is wat je moet doen: een theoriecertificaat halen, een test langs de weg doen en dan een verkeerstest. In Nederland mag je dus niet zomaar motorrijden met een rijbewijs.

Waarom niet motorrijden met een autorijbewijs in Nederland?

Een relatief lichte motor en al een praktijktest met de auto achter ons en een paar uur verplichte les. Dus je vraagt ​​je misschien af ​​wat er mis kan gaan. Europa wilde proberen het speelveld gelijk te trekken met de derde Europese richtlijnen over rijbewijzen. Volgens deze richtsnoeren zouden de lidstaten een rijbewijs van categorie B kunnen valideren voor motorfietsen van categorie A1. Makkelijk gezegd: motorrijden met rijbewijs. Voor diehards is het te lezen in artikel 6 lid 3 B.

De voorwaarden voor het behalen van een rijbewijs zijn verplicht gesteld. Chauffeurs moeten in alle EU-landen hetzelfde kunnen en de eisen voor het rijexamen zijn overal hetzelfde. Nederland besloot echter dat een rijbewijs echt nodig was om op een A1-motor te rijden.

Voordelen van motorrijden met een autorijbewijs

Als je mensen met een autorijbewijs op een lichte motor laat rijden, laat je ze kennismaken met motoren. Deze groep mensen zou anders de drempel voor het behalen van een rijbewijs te hoog hebben gevonden. Als er meer mensen op de motor stappen, hoeven er minder mensen in de file te staan. Het is ook goed voor de verkoop, nu worden er in Nederland nauwelijks A1-motoren verkocht. Al is dat laatste natuurlijk gewoon leuk, maar zeker geen reden om er iets aan te doen.

Biker beoordelingen

De Federation of European Motorcyclist Associations ondervroeg 2.875 Europese motorrijders. Hun mening werd gevraagd over het rijden op een 125cc-motorfiets met rijbewijs. 65% van de respondenten vindt dat mensen met een rijbewijs ook op een lichte motor moeten kunnen rijden. Bijna driekwart van de deelnemers vond dat ze eerst rijles moesten nemen. De meerderheid vindt dat je al enige rijervaring moet hebben, bijna een derde vindt dat het minimaal 5 jaar moet zijn. Een kwart van de motorrijders vindt dat je na een jaar rijden al genoeg ervaring hebt. Conclusie: de “experts” vinden dat motorrijden op een lichte motor mogelijk moet zijn met een na een aantal lessen gaan rijden.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *